terça-feira, 13 de setembro de 2011

John Bos - De Kreidlerfabriek in Portugal

http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=28677


John Bos anno 2008 - De Kreidlerfabriek in Portugal 2008
Het bedrijfspand van John Bos Kreidler in Portugal.

De jaren '90
In de jaren '90 leek alles voorbij voor Kreidler. Als liefhebber was je trots op je zeldzame brommer. Je leefde in de veronderstelling dat je vooral zuinig moest zijn op wat je nog had, want alles zou schaars worden. Ik weet nog wel die grote bromfietszaak in Den Haag (ik noem geen namen, ze verkopen er nu vooral scooters en ze bouwen wel eens een Honda blok onder een Kreidlerframe), de verkoper lachte me bijna uit: "Kreidler, die ouwe troep dat is voorbij!". En ja, die reactie was ook wel te begrijpen. Dus als je spulletjes voor je Kreidler nodig had, dan belde je eens rond, in de hoop dat iemand nog iets op een plank had liggen.
 
Vervaardigen van de motorbeplating - De mal.


  
Motorbeplating komt onder de pers vandaan.


Nabewerken van de motorplaten.


 
Hoeveel wilt u er hebben, we hebben genoeg.


Bagagerekjes.

De herstart van Kreidler
Zo sprak ik op een dag een andere liefhebber die een gerucht vertelde van een man in Zeeland die alles van de oude Kreidlerfabriek had opgekocht, onderdelen, machines en mallen, en dat alles weer leverbaar was. Ik was verbaasd en had gemengde gevoelens hier over: Mijn exclusieve Kreidler, waar ik zo trots op was, die was toch niet zo exclusief meer, alles was gewoon weer te koop. Maar natuurlijk ook opluchting, je kon zo opbellen en onderdelen bestellen, toch ook wel fijn als er eens iets kapot gaat, want dat laatste gebeurt helaas wel eens, ondanks het oerdegelijke imago van de Kreidler Florett.
Die "Redder van Kreidler" heet John Bos. Inmiddels is hij beroemd in Kreidlerland. Op deze site vindt u meerdere artikelen uit tijdschriften en kranten van rond het jaar 2000, waarin het verhaal van John Bos en de wederopstanding van de mooie en populaire Kreidler vol lof besproken werden. Hij kocht destijds de hele inhoud van de Kreidlerfabriek in Duitsland op, en er waren in totaal 32 vrachtwagens voor nodig om alles naar Zeeland te transporteren. In Goes stonden zijn magazijn en zijn fabriek, en daar werden dus vele onderdelen weer geproduceerd en verkocht, zowel aan particulieren als aan wederverkopers. Zelfs complete Kreidlers werden afgeleverd, damesbrommers ("automaatjes"), Kreidler RMC bromfietsen en zelfs het topmodel, de RS, die met zijn topsnelheid van 85 km/uur de fabriek verlaat met een motorfietskenteken.
Voor menig liefhebber, die terug dacht aan zijn jonge jaren en zijn plezier met de Kreidler destijds, was deze redding van Kreidler de aanleiding om weer een nieuwe Kreidler aan te schaffen daar in Zeeland, of natuurlijk om een oude Kreidler weer op te knappen. En zo bleef de firma John Bos jarenlang een vertrouwd adres voor al je Kreidlerwensen.

Verhuisd naar Portugal
Ergens in 2003 was er ineens weer nieuws: John Bos was verhuisd naar Portugal. In Goes gingen de verkopen gewoon door, zijn opvolger(s) zorgden er keurig voor dat je nog steeds terecht kon daar voor je onderdelen. Maar hoe het dan precies met John Bos ging, dat was niet zo duidelijk. Hij had de fabriek verhuisd naar Portugal, zo vertelde men. Lekker weer daar, dacht ik bij mezelf, misschien zit hij wel lekker in het zonnetje te genieten van zijn welverdiende rust. Waarom zou je je anders in Portugal gaan vestigen, de meeste Kreidlerfans zitten toch in Nederland, België en Duitsland, veronderstelde ik.

Een telefoontje uit Portugal
Zo kreeg ik verleden week ineens telefoon uit Portugal. John Bos was aan de lijn. Hij vond het leuk dat er weer een artikel over hem op de site stond. Ik vroeg hem naar het weer in Portugal, nou hij liep daar nog lekker in zijn T-shirt, terwijl het bij ons grijs en regenachtig was. "Over die tekeningen op de site", zei John, "ik heb hier alles nog liggen. Tekeningen, mallen, onderdelen, (bijna) alles wordt nog gemaakt of is voorradig". Al snel bleek dat John nog helemaal niet toe is aan zijn pensioen. Stil zitten is niets voor John. Hij heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt, dus het maakt hem niet uit of hij 6 dagen in de week werkt. Af en toe eens een lang weekend, en daarna is John blij als hij weer naar de zaak kan.
"Waarom ben je eigenlijk naar Portugal verhuisd", vroeg ik. Daar waren meerdere redenen voor, zo bleek. Het huurcontract liep bijna af, en de huur volgens het nieuwe contract zou veel hoger worden. Dit zou uiteindelijk aan de klanten doorberekend moeten worden. Maar ook verchromen, spuiten en poedercoaten gaat in Nederland niet zo makkelijk, en ook de andere metaalbewerkingen niet. In Portugal vond John een groot bedrijfspand, op een industrieterrein waar veel gelijksoortige bedrijven gevestigd zijn. Een buurman produceert twee vrachtwagenladingen met bromfietsframes per dag. Een verchromerij zit ook vlak in de buurt, en als er haast bij is dan kan een tank of een onderdeel dezelfde dag nog verchroomd worden. Dus als je eens wat nodig hebt, dan hoef je niet stad en land af te reizen. Dit zijn ook voordelen ten opzichte van de oude locatie in Zeeland. Waarschijnlijk zijn de arbeidskrachten ook voordeliger dan in Nederland. Voor de verhuizing van alle onderdelen en machines van Zeeland naar Portugal waren deze keer 28 vrachtwagens nodig, en John hield de hele stoet vrachtwagens goed in de gaten, want hij was er op gebrand dat alles heelhuids en volledig op de plaats van bestemming aan zou komen.

Helemaal gesetteld in Portugal
De zaken gaan prima in Portugal, zo vertelde John. Er is net een nieuwe luxe balie geplaatst. Die staat daar om onderdelen te verkopen, en ook om te voorkomen dat mensen zo doorlopen het magazijn in. In het magazijn rijden twee vorkheftrucks die alle onderdelen op de juiste plek zetten. Achter de balie bevinden zich twee dames, die alles geleerd hebben over Kreidler, en zij houden zich dus ook bezig met de verkoop van onderdelen. Kettingkasten voor ei-tanken worden ook weer gemaakt, net als sportbeugels voor de Mustang Cross. En ook complete Kreidlers zijn nog steeds leverbaar!
Enigszins verbaasd vroeg ik hoe dat dan zit met die liefhebbers in Portugal, is Kreidler daar dan bekend? Ja, dat blijkt wel zo te zijn, de Portugezen restaureren graag Kreidlers en de Kreidlerhobby leeft daar meer dan wij hadden kunnen vermoeden.





 Vervaardigen van benzinetanks.



Het fabricageproces 
 
Vervaardigen van benzinetanks.
Nu komt John met een suggestie: “Misschien is het wel leuk om verslag te doen van de werkzaamheden in de fabriek. De lezers vinden het vast interessant om te zien hoe we werken en hoe we de onderdelen maken. Zo hebben we laatst ook een machine gekocht om benzinetanks te kunnen lassen. Deze machine is erg duur, maar we hebben een tweedehands apparaat gekocht en dat voldoet prima. Kom anders eens kijken in Portugal, dan kun je het zelf aanschouwen allemaal. Ik kan nu wel alvast wat foto’s opsturen, dan heb je ook een idee.”

Sleutelservice
Doordat John alles heeft overgenomen uit de oude Kreidlerfabriek, beschikt hij over dingen waarvan wij niet wisten dat ze uberhaupt bestonden of mogelijk waren. Naast een loper, waarmee alle stuursloten van Kreidler open te maken zijn (veilig opgeborgen in de kluis!), beschikt John ook over sleutels van de fabrikanten Flora en Neiman. Tevens beschikt hij over lijsten waarop alle framenummers staan met de bijbehorende sleutelnummers. Zo kan John dus aan de hand van een framenummer van bijvoorbeeld een ei-tank, de reservesleutels bij maken. "Dat doe ik meer voor de hobby dan dat ik er wijzer van word, want het is nog een heel gezoek in die lijsten met vele tienduizenden framenummers", aldus John.


De balie.

De distributie
Levering aan particulieren ziet John niet zo zitten, enkele goede vaste klanten uitgezonderd. De verzendkosten zijn hoog, en er zit veel werk aan het inpakken en verzenden van wat onderdeeltjes aan particulieren.
Hij levert partijen onderdelen exclusief aan Dave Bout (Kreidler Depot John Bos), John’s opvolger in Goes, die al jaren goede service verleent en die ook helemaal gespecialiseerd is in Kreidler.

Afronding van het gesprek
John wil in ieder geval zijn bedrijf weer eens onder de aandacht brengen, en hij wil dan ook graag reclame maken via de Kreidlersite. Nou, daar voel ik wel wat voor, dus daar maken we afspraken over. John heeft ook een nieuwe website, die echter nog in aanbouw is. Dan geeft John aan dat hij weer aan het werk moet, en ik bedank hem voor het leuke gesprek. De foto's die ik daarna per mail ontvang zijn zeer interessant. Leuk om John Bos zelf aan het werk te zien, geweldig om al die nieuwe onderdelen te zien en dat mooie pand!
  

Sem comentários:

Enviar um comentário