terça-feira, 13 de setembro de 2011

John Bos brengt Kreidler weer tot leven

 http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=11740
 Artikel uit de Telegraaf vanvrijdag 4 februari 2000.

De Zeeuwse herstart van Kreidler

In 1983 werd de bromfietsfabrikant Kreidler uit Stuttgart failliet verklaard. Maar dat betekent niet dat er geen tweewielers van dat merk meer worden gebouwd. Dat gebeurt in Goes. Door een enthousiaste Nederlander die het merk wel een heel warm hart toedraagt. John Bos heeft zelfs een productie in Duitsland opgestart.


De Duitse onderneming kon het uiteindelijk toch niet meer bolwerken tegen de oprukkende Japanse concurrentie, waarvan de producten vijf- tot zeshonderd gulden goedkoper op de Europese markt kwamen. Wat kwaliteit betreft staken de Europese merken er weliswaar met kop en schouders boven uit, maar daar werd door de jeugdige kopers minder op gelet.

Bij de afwikkeling van het Kreidler-faillissement bepaalde de Duitse rechter dat de curator nog ten minste vijf jaren na de uitspraak moest voldoen aan de vraag naar onderdelen. Hierdoor kon een klein aantal van de oorspronkelijke 800 man sterke personeelsbezetting nog jaren na de sluiting van de fabriek op kleine schaal de productie voortzetten.

Om aan de toch steeds voortdurende vraag naar onderdelen te kunnen voldoen besloot grossier Agu uit Alkmaar de voorraad van de hoofdimporteur van Kreidler Nederland over te nemen. Grotere voorraden lagen echter ook nog in Stuttgart.

Na verloop van enkele jaren zag ook Agu er geen heil meer in en stootte de handel in Kreidler-onderdelen af. Voor John Bos uit Goes was dit de aanleiding om zich hierover te ontfermen en hij kocht op zijn beurt alles op. Ook de laatste magazijnvoorraden in Stuttgart kon hij zich toeëigenen.

Hij stond al als twaalfjarige jongen en later als LTS-er in zijn vrije uren bij de fietsenmaker in het dorp achter de bankschroef. Daarna, als gediplomeerde metaalarbeider, werd hij monteur bij een rijwiel- en bromfietshandelaar. John was en is nog steeds een echte bromfietsfanaat, met het merk Kreidler als absolute favoriet vanwege de degelijkheid en betrouwbaarheid.

"Toen ik hoorde dat ook Agu in Alkmaar van zijn voorraad af wilde, heb ik besloten alles op te kopen wat er in ons land en Duitsland op het gebied van onderdelenvoorraad nog aanwezig was", zegt de nu 39-jarige ex-monteur,"ik heb toen ook het merkrecht gekocht en vanaf dat ogenblik ben ik voorzichtig begonnen met de assemblage en de verkoop van de oerdegelijke Kreidler-bromfiets."

"Daarbij heb ik veel steun gehad van het groepje oud-werknemers van Kreidler Stuttgart, die soms onder primitieve omstandigheden zich met het boren van motorblokken en de verdere onderdelenfabricage bezighielden. We hebben bovendien geboft dat de echte bromfietsliefhebbers begrepen dat kwaliteit een doorslaggevende factor is bij de keuze van een vervoermiddel."

"Er zijn zelfs liefhebbers die een twintig jaar oude Kreidler door het regelmatig vernieuwen van bepaalde onderdelen probleemloos op de weg weten te houden. Daarbij komt dat door de verstikkende situatie vooral in het woon-werkverkeer de belangstelling voor een licht gemotoriseerd vervoermiddel toeneemt. De zaken lopen dus prima. Ik heb wereldwijd het alleenrecht om Kreidler-bromfietsen op de markt te brengen en heb inmiddels verkooppunten in België, Frankrijk, Duitsland en Amerika."

Onlangs heeft John onder het oude merk, met een aantal technische verbeteringen, een nieuw type bromfiets uitgebracht. Deze doorstond de strenge keuringseisen van TNO en de RWD glansrijk.

Er zijn op dit ogenblik assemblagelijnen in Goes, maar ook weer in Duitsland. De prijzen van de verschillende typen lopen uiteen van ƒ5.700 tot ƒ7.900. De voormalige fietsenmaker en bromfietsmonteur uit Goes reist nu jaarlijks vele tienduizenden kilometers om zijn bromfietsimperium te onderhouden en verder uit te breiden.









Sem comentários:

Enviar um comentário